وب سرویس آپاچی

وب سرور آپاچی - خرید هاست و دامنه - شرکت هاستینگ

وب سرویس آپاچی چیست؟

وب سرور چیست؟

تصور کنید وارد یک رستوران شده اید.ابتدا توسط گارسن به میز مورد نظر هدایت میشوید و سپس منو در اختیارتان قرار میگیرد.توسط شما سفارش داده میشود.سفارشتان را تحویل میگیرید.در اخر نیز از رستوران خارج شده و وظایف تمیز کردن دوباره میز برای مشتری بعدی توسط کارمندان رستوران انجام میپذیرد.وب سرور نیز درست مانند یک رستوران عمل میکند.بدین معنی که اطلاعات صفحه ای که درخواست میکنید را مورد بررسی قرار میدهد و آن را در اختیار شما قرار میدهد.آپاچی نیز مانند مدیریت رستوران است که ارتباط کاربر را با یک وبسایت مدیریت مینماید.درخواست ها را مدیریت نموده و از درستی کار کارمندان که همان ماژول ها هستند اطمینان حاصل میکند.علاوه بر آن پس از اینکه خدمت رسانی به شما را به اتمام رسانید نسبت به پاک نمودن میزها که همان پاک نمودن CACHE و  MEMORY است اقدام مینماید تا محیط را برای خدمت رسانی به کاربر بعدی محیا سازد.

بنابراین طبق مقدمه گفته شده وب سرور نرم افزاری است که درخواست کاربر را برای دسترسی به یک صفحه وب دریافت نموده و پس از انجام بررسی های امنیتی بر روی درخواست HTTP کاربر ،صفحه درخواستی وی را ارائه میدهد.همچنین ممکن است که صفحه ای که شما درخواست آن را دارید نیاز به چند ماژول داشته باشد که قبل از ارائه صفحه نیاز به اجرای ماژول ها قبل از ارائه سرویس باشد.

آپاچی چیست؟

نام آپاچی برگرفته از قبیله ای هندی در امریکاست که به دلیل جسارت و شجاعت بسیار زیادشان شهرت یافتند.نام آپاچی اولین بار در سال 1995 برای توسعه اولین نسخه از این وب سرویس بر روی آن نهاده شد.این نسخه بر پایه NCSA استوار بود.

Apache HTTP Server یا آپاچی یک سرور http است .این وب سرور جزو یکی از معروفترین و پرطرفدارترین وب سرورهای دنیا است.زبان مورد استفاده در آپاچی ،PHP  و PERL است که بر روی اکثر سیستم های عامل قابل اجراست و به دلیل امکانات قابل توجه آن به سرعت در حال گسترش است.این وب سرویس نسبت به دیگر وب سرور ها مانند Nginx  و Litespeed کمی کندتر است اما این مسئله از محبوبیت آن به دلیل دیگر مزایایش کم نکرده است.

هسته آپاچی توسط به واسطه گروهی 20 نفره توسعه یافت.

آپاچی یک برنامه Free open Source است که به همراه سرور های وب برای مدیریت درخواست های وب و منابع بکار میرود.با توجه به اینکه آپاچی یک سرور وب متن باز است ،قابلیت این را دارد که هر شخص با توجه به نیاز خود آن را با سرور خودش مطابقت دهد.

این وب سرویس توسط برنامه نویسان حرفه ای مورد استفاده قرار میگیرد زیرا از نظر امنیتی به حفاظت سرورها و برنامه های موجود در آنان کمک شایانی مینماید.

آپاچی قابلیت اجرا بر روی سیستم های لینوکس ،یونیکس ،MAC SX و یا BSD را دارد.علاوه بر این قابلیت اجرا بر روی WINDOWS و دیگر سیستم عامل ها و پلتفرم ها را نیز دارد.اپاچی سرویسی است که با بهرمندی از ADD-ONهای متعدد و قدرتمند بشکل رایگان در دسترس کاربران قرار گرفته است.جالب است که بدانید بیش از 60% از کل وبسایت های موجود ،توسط این وب سرویس پشتیبانی میشوند.

مهمترین دلیل استفاده از Apache

Apache امکانات بسیار زیادی دارد که مهمترین آنها ویژگی .htaccess است بطوریکه در محیط لینوکس توسط طراحان حرفه ای مورد استفاده قرار میگیرد.یک برنامه نویس با اعمال تغییرات در این پرونده ،دستورات ویژه آن شاخه را به سرور ارائه میدهد.

بعنوان مثال در صورتیکه بخواهید در زمان وارد نمودن نشانی  aa.html نام آن باقی بماند ولی در واقع پرونده main.php?page=bb اجرا بشود ،توسط این پرونده میتواند دستور را اجرا نماید.

وب سرور آپاچی ،نقش LAMP را ایفا مینماید.

علاوه بر این اکثر شرکت های هاستینگ از این وب سرور برای ارائه خدمات میزبانی خود استفاده مینماید.بطوریکه در سال 2009 چیزی بالغ بر 100 میلیون وبسایت توسط این وب سرویس خدمت رسانی میشد.

 

ویژگی های آپاچی

یکی از برجسته ترین ویژگی های آپاچی کانفیگ پذیر بودین آن است بطوریکه نسبت به سایر وی سرویس ها کانفیگ پذیرتر است.در ادامه چند مورد از ویژگی های این وب سرویس را مرور مینماییم:

  • پشتیبانی از URL rewiter
  • دارا بودن ماژول احراز هویت و پشتیبانی از TLS و SSL
  • قابلیت تنظیم اختصاصی پیام ها
  • دارا بودن چندین برنامه رابط گرافیکی
  • پشتیبانی از تنظیمات ثبت وقایع در یک فایل بشکلی اختصاصی
  • برخورداری از قابلیت VirtualHost
  • و …

*هاست وردپرس 

*هاست لینوکس

*هاست ویندوز

*هاست رایگان 

*ثبت دامنه

*انتقال دامنه

*تمدید دامنه

*راهنمای انتخاب نام مناسب دامنه